Napközis spenót tojással

 2011.01.28. 06:42

A napköziben a spenót szigorúan kemény tojással érkezett, bár az agárdi strand önkiszolgáló éttermében nyaranta gyakran láttam, hogy sokan tükörtojással eszik. (Hogy lehet az embernek önszántából spenótot választania egy önkiszolgáló étteremben? Én ilyen hibába mindenesetre sosem estem.) A napközis spenótot leveses tányérban kaptuk, evőeszközként kizárólag kanalat. A kanál vastag matt alumínium volt, a kemény tojás felvágására teljesen alkalmatlan. Ez a helyzet kárpótolt minket az aznapi spenótért, és hozzásegített a féllegális tojás harchoz: a tojást figyelmesen elhelyeztük a spenót közepén, a tojást a kilövési irányba tájoltuk, majd a kanalat meglehetősen erősen a tojás tetejére nyomtuk (mintegy elvágás céljából), és a tojás az előre kiszámított röppályán az áldozatra ugrott spenótostul, mindenestül. Természetesen érkeztek ellencsapások is, a már jól ismert koreográfia szerint. ... lassanként mindenki és minden spenótos lett. Sokszor kellett intővel felelnünk egy-egy ilyen tettünkért, hiába bizonygattuk a tanítónéninek, hogy mi csak a tojást akartuk felvágni. A spenótot persze meg nem kóstoltam volna, de spenótos tojással lövöldözni mindig jól esett.

(Kedden: Napközis mákos tészta)

Retro Gastro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as évek gasztronómiai emlékeid, küldd el a retrogastro-vendegposzt@freemail.hu címre, és publikálom. Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen, lehetőleg korabeli képpel illusztrálva (amennyiben a kép az Internetről származik, a származási cím megjelölésével.)

 


 

Címkék: retro spenót gasztronómia tojással napközis

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr172618264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

newnt55 2011.01.28. 08:16:56

Itthon szerettem meg szeretem is, de a menzás spenótot nem tudtam megenni. Vagy csak 1-2 kanállal.
Aznap mikor az volt, meg kellett elégednem az iskolaköpeny zsebébe tömött és a menzáról kicsempészett kenyérszeletekkel.

Division 2011.01.28. 10:10:02

Újabb emberi fogyasztásra alkalmatlan "étel"...
Nálunk abból volt balhé, amikor kiöntöttük az ablakon :-)
Így később a nagy dísznövények dézsájába tüntettük el az ilyen borzalmakat.

Igazán idetévedhetne egy menzai dolgozó, hogy magyarázza el, hogy minek főzik sorra azokat az ételeket, amiket szinte senki nem esz meg?

zoxó 2011.01.28. 10:39:00

Mi is (fagyott) tükörtojással kaptuk a menzán. Nem volt emlékezetesen rossz vagy jó. Megettem.

xstranger 2011.01.28. 10:40:39

Vas van benne, ha hianyzik a szervezetedbol akkor elkezded kivanni. Amikor a felesegem terhes, hetente esszuk, gyerekek is imadjak.

Gazuzem 2011.01.28. 11:03:22

Nagyon szeretem a spenótot tükörtojással, főtt krumplival, főleg, ha jó fokhagymás.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.01.28. 11:23:33

A napköziben soha nem ettem meg a spenótot (sem bármilyen más főzeléket), felnőttként imádom. Tükörtojással, bundás kenyérrel vagy panírozott halrúddal.

Tina0611 2011.01.28. 11:28:51

Sosem ettem meg a spenótot. Aztán mikor a 2 éves lányomnak kivették a manduláit, és 2 hétig csak pépeset ehetett, kerestem egy receptet, megfőztem, és kiderült, hogy finom. Azóta is fenn van az otthoni étlapon.

norbert79 2011.01.28. 11:53:16

Hiszitek vagy sem, pont ez az étel van ma az ételhordómban, ami tegnap főztem magamnak, s én is tükörtojással preferálom. Valahogy jobb az íze így.

Ellentétben a bolti/menzás verziókkal én sűrűbbre készítem, 2-3 evőkanál liszthez öntök olajat, s szép mennyiségű rántást csinálok hozzáadott 6 gerizd fokhagymával, paprika nélkül. Ehhez megy nálam 2-3 tejben áztatott zsemle, s hozzáadok még főzés közben olyan 2 decit. Két csomag fagyasztott spenótot szoktam megfőzni, ez nekem kétszeri étkezésre elég ez az adag.

mutant · http://universal.blog.hu 2011.01.28. 11:59:37

Én teljesen meglepődtem, amikor a párom főtt tojást kért a spenót mellé. Jó magam,annyira nem rajongok érte, egy kis hússal megeszem (tojásallergiám van). De emlékszem, h a menzán mindig tükörtojással volt nálunk. Áltsuliban is meg középsuliban is. Mindig tanul az ember...

ironika 2011.01.28. 12:02:45

Nálunk (20-30 éve) a menzán mindig bélszínrolóval volt tálalva, porcukorral meghintve. Annyira nem volt rossz, ráadásul süti is volt utána. Persze, volt aki a táynért egy kanál főzelékkel összemaszatolta és úgy tett, mintha evett volna a spenótból.(Sütievés kizárólagos joga a főzelékből való evés volt.)
Ma már én se így eszem! Sok fokhagyma és tejföl, picike liszt és természetesen csak sósan. Magában is tuti.

Annamo 2011.01.28. 12:09:40

Jé! A munkahelyemen a konyhán ma épp ez az ebéd. Imádom! (tegnap rizseshús,hétfőn gulyás leves, ízes bukta). Na megyek ebédelni.

kishusom 2011.01.28. 12:17:02

Nálunk is imádja az egész család, gyerekestül mindenestül. De képzeljétek, az oviban pl. nem főztek, mert azt nem lehetett megcukrozni, és így nem is ette meg senki. Viszont az iskolából egyszer úgy jöttek haza, hogy rakott spenót volt ebédre. Kb. úgy elkészítve, mint a rakott krumpli, alulra főtt felkarikázott krumpli, rá a felkarikázott tojás, nyakonöntve a spenóttal, megszórva sajttal. Azt mondták, finom volt.

max val birca man · http://maxval.co.nr 2011.01.28. 12:27:13

Spenótot ne pocskondiázd! Jó étel az. Én gyakran csinálok!

Öreg Sam 2011.01.28. 12:44:36

Aki a spenótot megcukrozza,az egyéb aljasságra is képes..:)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 13:11:42

Kinaban nem csinalnak spenot fozeleket, de a leveleket Hot-potban fozik/eszik. Lásd:

xiongyali.blog.hu/2011/01/11/pekingi_etelek

Viszont soskat nem kapni, nem simerik. Hianyzik egy jo soskafozelek :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 13:13:40

@max val birca man: kedvet is kaptam ra! :) Azt kell megtudnom, hogyan lesz a levelekbol olyan pure :)

kisfőnök 2011.01.28. 13:31:29

Gyerekként én is utáltam, mert a menzán egy ízetlen zöld trutyi volt. Most fokhagymával, őrölt borssal, tükörtojással imádom! Így viszont kizárólag esti étel, mert a fokhagymát nem kell sajnálni belőle.

denever333333 2011.01.28. 13:34:22

Én a múltkor spenóttal töltött palacsintát ettem rántva! Isteni! Sajnos a menzán én is utáltam, de a legjobban ennél is a sárgarépa főzeléket úúúútáltam mai napig nem bírom megenni! No meg a agyonecetezett lencse meg krumplifőzeléket! Nálunk amúgy a legtöbb főzelékhez fasírt vagy bélszínroló volt aminek a bélszínhez annyi köze van mint a tesco-os virslinek a húshoz. Szóval én a spenótot megszerettem idővel ahogy a legtöbb menzán nem fogyasztott főzeléket is,de én nem teszem tele lisztel inkább keményítőt használok sokkal egészségesebb ( Persze ha utána megeszek félkiló főt csülköt akkor sok értelme nincs a diétának!:-))))
Ami az étellel való játszadozást illeti 2.-os voltam mikor kaja közben kenyérgalacsinnal dobálóztunk amikor a Mancinéniaszázhúszkillógrammosvénszűz belépet és észrevette, hogy épp én dobok hát a fülem nyúlt akkor úgy 20 cm-t többet nem mert a lábam automatice követte a fülem és mentünk a konyhára fakanál vizitre ahol is a kedves Mancinénink végig próbálta rajtam a kisebb fakanalat a nagyobbakat meg bekészítette! Hát nem dobálóztunk többet én azért mert nem akartam egy 80 cm-es nagyságú fakanalat szétveretni a fenekemen. A többieknek meg a kajamegvonás volt beígérve!:-) Uzsonna mézes vajaskenyér?:-)

denever333333 2011.01.28. 13:43:00

Chaoyang:
Turmixgép mondjuk vagy valami daraboló, de ha tudsz jól darabolni akkor úgy is! Ha én friss (körülményes nem kicsit) akarok enni akkor veszek vagy két kilót kierezem és először feldarabolom majd némi húsalaplével beteszem a turmixba és összetöröm utána még egy kis tej meg keményítő sok fokhagyma és én kicsit csípősen szoktam!De amúgy én a boltival is ki vagyok tehát nagyrészt azt veszem. A sóska meg még annál is jobban imádom főleg ahogy én készítem kicsit csípősen-sósan egy kevés fahéj és menta belekeverésével isteni természetesen az édesíz mellett.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.28. 14:08:10

@denever333333: WOW! Koszi ezt igy ahogy van elmentem! Van turmix, egyebkent jobban szeretem amikor olyan mint az olasz etteremben, hogy lagy es olajos kicsit de nem pepes... a receptedet feltetlen kiprobalom :) Cheers!

denever333333 2011.01.28. 14:44:40

Chaoyang: Csak óvatosan a fűszerezéssel! Amit az Olaszok csinálnak az inkább párolás szintén kiszedik a levél ereit és utána összevágják apróra és olívaolajon megpárolják gyengén megfőzik! Ezt egy tésztás ételhez vagy a már említett palacsintához nagyon is ajánlom kevésbé megy el az íze a főzelékhez én jobban szeretem, ha tényleg szét van passzírozva. Az előzőekben elfeledtem írni, hogy ha tényleg nagyon pürésíteni szeretnél akkor előfőzheted a spenótot és utána turmix.

Zuzimama 2011.01.29. 21:57:22

Huhh, a porcukrosba beleborzongtam.
Én szerettem a menzás spenótot a tojással együtt, és még kenyeret is ettem hozzá.
De sosem tudtam finomra készíteni, úgyhogy egy ideje nem is próbálkozom vele. Csajaim meg sem ennék (ahogy ismerem őket).

A káposztás kockáról is legyen poszt!!!!

Szalacsi_Dezső 2011.01.31. 13:13:02

Azt hiszem az előttem szólók teljesen kivesézték a témát.Én is imádom a spenót (automatikus tárgyeset).
Reszelt sajttal!

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.02.02. 17:48:05

A spenót jó! Mindig volt egy felkapaszkodott funkcigyerek aki kinyilatkoztatta, hogy a spenót szar (mert otthon csak porlevest ettek), s emiatt sokan, mert meg akartak felelni a felsőbb osztályok szokásainak szintén utálni kezdték a spenótot. Akkor került szar a palacsintába, ha véletlenül az osztály üdvöskéje szintén szerette a spenótot, s a proligyerek vele falhatta.
Egyébként ma a felségem rétestésztába tett spenótot, s úgy sütötte meg "köretnek". It was very cool. Emlékszem arra is amikor a spenótfikázó barátok a piros zománcos lábasnak mág a zománcát is kikaparták a spenót után.

zskoncz 2011.02.03. 11:08:01

juujj!!4 mai napig a kedvencem!!!!
hálistennek a mi menzánk sporolt a fűszerrel igy se bors se fokhagyma nem jutott bele. mondjuk tej sem, de attol még imádtam! nálunk folyton főzök, sajna a gyerekek nem eszik meg mert zöld...

a menzán nálunk is fött tojással ment, de valami felismerhetetlen tojás volt. a fehérje sárgája ugyanolyan szinű, de attol még elkértem a többiektől mert ők nem ették meg! :DDD

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2011.02.04. 11:31:52

A spenótnak nálam egyetlen mentsége van: a SÓSKA!!! A főtt tojásnak pedig a sárgáját nem bírom semmilyen formában se legyűrni, csak a fehérjét, ennek során odáig is elmentem, hogy kijelentettem az ovónéninek, hogy a tojás sárgájától kiütéseket kapok. :-)

Múltkor viszont a ***-os szállodában volt a vegások részére spenót tükörtojással kirakva, ezen néztem is nagyot, mert kifőzdén/menzán és indiai kajáldán kívül nemigen találkoztam én se ilyen tömény spenóttal...

Amúgy meg:

"A nyúl fűvel táplálkozik, ami nem is lenne olyan rossz: elvégre mi is eszünk füvet, csak nem akarjuk beismerni, s ezért azt mondjuk rá, hogy: spenót."

(Nagy Lajos: Képtelen természetrajz)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.02.05. 18:10:37

Gyűlöltem. Most meg úgy eszem a spenótot -feltét nélkül is akár- mint a kisangyal. Tökfőzelék detto. Annak ráadásul hardcore fanjává váltam. Azok a szálasra gyalult zöldségdarabok, kaporral...mmmmm! :P

Intizar 2011.02.11. 12:57:15

@hajdul: A spenótos rétesről nagyon szeretnék többet megtudni!

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.02.11. 16:20:25

@Intizar: Megkérdeztem:
Vajon fokhagymát kell pirítani, majd liszttel kell meghinteni. Beleforgatni a kiengedett parajpürét. Sózni, borsozni. Párolni egy kis ideig, majd tejfölt belekeverni. Ezt a masszát kell a réteslapra kenni, feltekerni, sütőben megsütni, mint a rétest.

cicabajusz (törölt) 2011.02.16. 19:09:32

a főtt tojásos verziót ki nem állhattam, pedig sajna azzal adták legtöbbször. Néha volt csak tükörtojattal. Pedig azzal de isteni! Vagy bundáskenyérrel... na az már döfi! :)
süti beállítások módosítása