Egy-egy finomfőzelékes nap után mindig megkönnyebbülést hozott, amikor a tízórai szünetben Csicsovszky Zoli osztálytársam megszerezte a hírt anyukájától, aki az iskola konyháján dolgozott, hogy aznap paradicsomos káposzta lesz. A fasírtot persze említeni sem kellett, az úgy tartozott a paradicsomos káposztához, mint november 7-i ünnepséghez az Internacionálé. Mert persze nem mindig volt ez így. Voltak olyan napok, amikor kelkáposzta-főzelék, finomfőzelék, spenót jöttek zsinórban. Amikor tehát megtudtuk, hogy paradicsomos káposzta lesz, megkönnyebbültünk, mert azt mindenki szerette. Valószínűleg a paradicsomleves nyomán lett népszerű színével és telített cukor tartalmával. A fasírtot meg egyszerűen szerettük minden ok nélkül. Húst valószínűleg sosem látott, de ezzel szemben mindig finom ropogós volt, és ha sikerült idejében kimentenünk a paradicsomos káposztából, nem ázott szét a ropogós kérge sem. A paradicsomos káposzta fasírttal a napközin kívül menzákon is hódít mai napig, jelentősebb minőségi változások nélkül , és ha alkalmam van fogyasztom is, nemcsak nosztalgiából, hanem mert tényleg szeretem.

(Pénteken: Spenót tojással)

Retro Gastro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as évek gasztronómiai emlékeid, küldd el a retrogastro-vendegposzt@freemail.hu címre, és publikálom. Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen, lehetőleg korabeli képpel illusztrálva (amennyiben a kép az Internetről származik, a származási cím megjelölésével.)


 

Címkék: retro gasztronómia káposzta paradicsomos napközis fasírttal

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr132610947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

newnt55 2011.01.25. 08:42:57

Jó is volt, szerettem én is kenyérrel, amiből távozáskor tömködtünk az iskolaköpeny zsebébe is, későbbre vésztartaléknak.

commando 2011.01.25. 09:33:18

Szeretem, de inkább belefőzött füstölt oldalassal!

Mitya Ivanov 2011.01.25. 09:35:18

szerintem is inkább füstölt oldalassal adták

titantoma 2011.01.25. 09:40:56

Jöhetne recept is (konyhásnéni stílusban, 100 főre), hátha megkívánom. Tudom gugli, de emelné a blog színvonalát.

Haynau (Sons of Monarchy) 2011.01.25. 10:53:59

Én is az oldalassal adott variánst ismerem, de nálunk volt fasírttal is, ami mindig egy nagyon király kombináció volt. Te jó ég, milyen régen is volt az...

prof. Perselus Piton 2011.01.25. 11:01:47

Furcsa, UFÓ alakú fasírttal...finom volt...

A másik paradicsomos kedvencem a húsgombóc (mennyi húst látott vajon?) főtt krumpli, paradicsommártás, szintén mézédes kivitelben :-))

prof. Perselus Piton 2011.01.25. 11:03:12

Furcsa, UFÓ alakú fasírttal...finom volt...

A másik paradicsomos kedvencem a húsgombóc (mennyi húst látott vajon?) főtt krumpli, paradicsommártás, szintén mézédes kivitelben :-))

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.01.25. 19:16:19

Ezt szerettem. A paradicsomos krumplit is. A húsgombócról már nem is beszélve.

Amúgy ezek vmely néptől átvett konyhai fogások vagy a konyhásnéni leleményes csodái a maradékkal? Menzakajáknál nekem sosem egyértelmű.

mildi 2011.01.25. 19:40:51

menzás húsostésztáról értekezhetne vki, azt imádtam nagyon :)
napközis paradicsomos bármit (és a spenótot) pont a cukor miatt sose szerettem.

Rowar Atkinson 2011.01.25. 21:16:43

Nem fasírttal adták nekünk, hanem sült hússal, itthon oldalas volt hozzá. Utálom.

Adelaida 2011.01.26. 10:05:59

Jaj! Én is szerettem a paradicsomos káposztát - FASÍRTTAL :-)...
De ez a kép itt nagyon riasztó :-D!

Nagyon jól végigveszitek azokat az ételeket, amiken kvázi felnőttem, némelyik "remek fogásra" már nem is emlékszem. Arra azért kíváncsi lennék, hogy a sokszor belénkdiktált főzelékek tényleg annyira szükségesek a növekvő emberi szervezetnek? Én sokat éltem külföldön, bébiszitteltem jópár gyereket - ezen évek alatt eléggé elszigetelődtem a magyar konyhától, és ott úgy vettem észre, hogy főzelék nélkül is felnő az a gyerek. Aztán dolgoztam egy nemzetközi oviban is Bp-en, és az is vicces volt, amikor a finn anyukának elmagyaráztuk, hogy mi is az a derelye, amit a gyereke olyan jóízűen megevett..
Mostanában azért itthon is kivédhető, hogy grízes tésztát vagy tökfőzeléket kelljen ennem ebédre; kb. ugyanazt ehetek, mint Európában bárhol. (Ezt nem vitaindítónak szántam).

Amit a menzás sorozatból hiányolok, azok esetleg a levesek, a lebbencsleves ( nyilván ipari) szalonnadarabkákkal, a tarhonyaleves (??? mintha annak is lenne leve...), valamint az a hol tavaszi, hol erő-, hol hús-, esetleg Újházy thúkhúslevesként futó, vegetából főzött lötty, aminek még ilyen beazonosíthatatlan fekete szemcsék is voltak az alján. Ez sztem alap volt a menzán; nyilván ha egy újabb vastag karú, öblös hangú, pirospozsgás konyhásnénit felvételiztettek, feltételezem, hogy eléraktak egy konyhasót, egy zacskó vegetát, meg egy kistányérnyi csonttörmeléket, hogy na Ica, ebből főzzé' valamit délre 300 főre, és otthagyták a kondérral.

siófoki35 2011.01.26. 12:24:02

@prof. Perselus Piton:

Képosztát nem szerettem, de a paradicsomos húsgombócot itthon is kikövetelem néha. Van olyan verziója is, hogy a gombócot paprikába töltjük, az sem rossz.

Nefernefernefer 2011.01.27. 12:16:05

Most, hogy egyre csak sorjáznak elő a napközis főzelékek, be kell, hogy lássam, hogy ritka finnyás kölök voltam. A krumpli és a bab főzeléken kívül egyiket sem szerettem. Ez mára jórészt megváltozott köszönhetően anyukám főzőtudományának. A paradicsomos káposzta viszont számomra mind közül a legrosszabb volt, még a gondolatától is rosszul tudok lenni. Olyannyira taszított, hogy egyszer azt álmodtam, hogy paradicsomos káposzta vihar tört ki. Emlékszem, piros volt az ég alja, és a dombtetőn lévő házak romossá égtek a vihartól... Hát, ennyit a paradicsomos káposztáról...

RFO 2011.01.30. 18:13:36

@titantoma: Ugyan csak 4 főre, de itt a recept (ha gondolod, szorozd fel!!! :D)

PARADICSOMOS KÁPOSZTA

Hozzávalók
1 kg édes káposzta
olaj vagy zsír
liszt
1 kiló friss vagy 3 dl konzerv paradicsom
vöröshagyma
cukor


Káposztát csíkokra vágom és a felkockázott hagymával főni teszem forró vízben. Amikor megfőtt, zsemle színű rántást készítek, beleteszem a paradicsomot és a leszűrt káposztát, a káposzta lével hígítom. 10 percig főzöm, cukorral édesítem.

cicabajusz (törölt) 2011.01.30. 19:21:31

Szerettem azt a paradicsomos káposztát, csak azt a fasírtot nem.... :S És főleg azt nem, hogy belerakták a főzelékbe és elázott.... :S mindig amint csak tudtam, kihalásztam, és külön tettem egy kenyérszeletre. Vagy rögtön arra kértem. :)

lutria 2011.03.01. 17:34:03

Én a menza óta úúútálom a paradicsomos ételeket,akkoriban én is vagy kimentettem a fasirtot a főzelékből mielött megszívta volna magát vagy meg kellett küzdeni a konyhás nénivel hogy eleve ne tegyen rá.

nemessis · http://kirakat.blog.hu 2011.03.08. 20:57:30

@lutria: A mi menzánkon egy szelet száraz, szálas disznóhús volt hozzá és maradandó gasztro károsodást okozott nekem is. De szerencsére nem a paradicsomnál csapódott le, csupán a kínai, thai és hasonlatos keleti konyha édes-savanyú ételeitől kap el az undor.

mangalor 2011.09.26. 22:35:51

imádtam:) nálunk is általában fasírttal volt, néha valami főtt/sült hússal, persze a taplószáraz fajtából.
nemrég ettem egy főzelékezőben ezt a párosítást (ki volt írva, napi ajánlatként), hát, majdnem elsírtam magam:) dettó az az íz volt, mint húszonx éve, én otthon képtelen vagyok reprodukálni; mindig 'túl finom' lesz.

Capybara 2015.02.08. 14:52:31

Csak a fasírtot ettem, nem szerettem a paradicsomos káposztát. Paradicsomlevest sem, általában semmilyen édes paradicsomos cuccot nem eszek. A fasírt nálunk is egészen ehető volt.
süti beállítások módosítása