Tejforraló

 2010.12.10. 19:56

Mi sem volt megszokottabb a '70-es években, mint a konyhában éppen forró vagy már kifutott tej. Abban az időben (és természetesen előtte is) a tej nem került hetekre illetve hónapora gyárilag tartósítva, a friss tej pedig gyorsan megromlott, ezért a tejforralás a háztartás szerves részévé vált. A tej pedig a forralás eredményeképpen rendre kifutott. Erre az összefüggésre alapozódott a tejforraló láboska ipari méretű gyártása. A tejforraló dupla falú edényke volt, mely két fala közé vizet kellett tölteni, majd a víz feltöltési nyílásába egy kis síppal ellátott dugó került elhelyezésre. Amint a víz forrt, a síp fünyülni kezdett, akár egy kukta, kiugrasztva minden melegvérű állatot és embert a bőréből, de egyben garantálva, hogy a tej alatt a láng elzárásra kerüljön mielőtt a tej kifutna. Ebből a termékből a Csehszlovák és az NDK ipar látta el hazánkat, megbízható minőségben és mennyiségben. Nagyon örömmel fedeztem fel az Interneten, hogy továbbra is forgalmazzák, de immáron hazai gyártóval (Romhányi János finommechanikai műszerész mester).

Lehet ma is kapni? IGEN!

(Kedden: Napközis meggyleves)

Retro Gastro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as évek gasztronómiai emlékeid, küldd el a retrogastro-vendegposzt@freemail.hu címre, és publikálom. Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen, lehetőleg korabeli képpel illusztrálva (amennyiben a kép az Internetről származik, a származási cím megjelölésével.)

Címkék: retro gasztronómia tejforraló

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr342507576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szazala 2010.12.11. 05:11:40

Évekkel ezelőtt,a szívbajt hozta rám ez a kütyü:)!délutánonként folyamatos sípolást hallottam,körbejártam a házat,hogy mi ez a zaj?!Több hét után megoldódott a rejtély,kiderült,hogy a szomszédban tejforralót használnak,de a kisöregek mindegyik tagja nagyothallott.(sőt!feledékeny is volt:))Napi szinten 15-20perces sípolás hallatszott.Mennyi víz fért ebbe?

Catia 2010.12.11. 15:49:25

Nekünk nem volt ilyen tejforralónk! Sőt, én nem is ismertem idáig! Pedig milyen praktikus kis eszköz! :)

nagyzsuzsa 2011.01.03. 17:40:50

Véletlenül kerültem ide és nagyon meglepett a tejforraló fazék... nem tudtam, hogy létezik. Én Svájcban élek és itt egy egyszerű üvegkorongot használnak a tej kifutásának megakadályozására. Beletesszük a lábosba, a még hideg tejbe, közepes lángon melegítem. Az üvegkorong még a tej forrása előtt mocorogni kezd a lábosban. Ha akkor nem lépünk közbe, akkor amikor forráspontra ér a tej a korong folytatja a kotyogást, egyre erősebben és ez megakadályozza a tej kifutását.
Ez a korong kb 8 cm átmérőjű, a szélén vastagabb, úgy 1cm, a közepe 3mm lehet.
Ezen a címen találtam egyet, ha valakit érdekel: dico-cuisine.fr/images/Anti_monte_lair_DC_t.800.jpg (A Google képkeresőjébe kell beütni). Van mellette egy alumíniumból készült is, én ilyet még nem láttam, de nem venném meg. Nem lehet tudni mi megy át belőle a tejbe. Az üvegkorong melegítés közben sem pattan el.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2011.02.24. 22:14:32

Valamikor a 90-es évek végén volt Tiszafüreden egy holland tulajdonú üzem, ahol rozsdamentes edényeket gyártottak. A kollégákkal a gyári mintaboltból vadásztuk az edénykészlet darabjait, kéthavonta, negyedévente egy-egy jobb cuccot. Már épp rátettem a célkeresztet a duplafalú, rozsdamentes kivitelű tejforralóra, amikor tönkrement a cég és bezárt a mintabolt... :-(
Azóta sem találok hasonlót, nekem is a magyar van, de az jóval kisebb.
süti beállítások módosítása