Fémkupakos literes kóla

 2010.03.19. 06:20

A literes Pepsi és Coca kóla elengedhetetlen része volt a ’70-es évek iskolai bulijainak. Nálunk az osztályban ketten voltak, akiknek már sikerült szabad kézzel lecsavarni a literes kóla kupakját. A bulikon persze először mindenki próbálkozott, fiúk is lányok is, de a kupakok nem mozdultak. Voltak titkos módszereink, amire esküdtünk: volt aki, késsel körbe vágta a kupak alatti fémpántot, de ez csak az ujjak összevagdosásához vezetett; volt aki, az iskolaköpenyével markolta meg a kupakot, de mind hiába, a kupakok nem moccantak. Aztán miután a próbálkozásainkkal nem jártunk sikerrel, átadtuk a palackokat a legerősebbeknek: ilyenkor mindig körbe álltuk őket, ők megfogtak egy-egy palack kólát, és teljesen nekivörösödve csavarni kezdték a kupakokat. Aki hamarabb lecsavarta, az lett kikiáltva az osztály legerősebbjének. Nagy volt a tét, de valljuk be, nagy volt a feladat is! … és volt, hogy még ők sem jártak sikerrel. Tudtuk, hogy hiába kérjük Pálma nénit, a tanító néninket, hogy segítsen; ebben a küzdelemben esélytelen volt. Amikor már minden próbálkozás csődöt mondott, jött a csehszlovák svájci bicska (szép sötétpiros bicska, de a kereszt helyett egy suta embléma jelezte, hogy nem az, aminek látszik, és a pengéjébe is be volt gravírozva: Made in Czechoslovakia), amivel többször beledöftünk a kupakba, és végül a kupakon keresztül öntöttük ki a kólát.
Az akkori magyar ipart dicséretre, hogy a palackozó üzemek megfelelően üzembiztosan rögzítették a kupakokat. Nem volt panasz csöpögő kólára, ragacsos rekeszekre, összekólázott bolti polcsorokra. A kóla be volt zárva, ahogy ez egy palackozó üzemtől elvárható volt. A palackozó üzem nem tervezett azzal, hogy a kólát ki is kell egyszer juttatni az üvegből, az üzem feladata kizárólag a palackozás volt. A kibontás már egy másik iparágra maradt. Országszerte MGTSZ-ek melléküzemágai szakosodtak kupaknyitó eszközök gyártására. Voltak egyszerűbb kupakra húzható műanyag kupakok, és szofisztikált fogószerű nyitók. Minden család másra esküdött, de 100%-os nyitási technológia nem létezett. Akár tízszer egymás után is sikerülhetett kinyitni egy csodaszerszámmal a literes kólát, tizenegyedikre nyugodtan csődöt mondhatott, és maradt a kóla a palackban.

A mi családunk a diótörőre esküdött, és tényleg sok sikerélményem volt vele, de biztosra sosem mehettem vele. Aztán a nyolcvanas évek végén megjelentek a kétliteres pille palackok és műanyag kupakok, amik alapjaiban rengették meg a magyar társadalomnak a literes palackok fémkupakjaival hosszú évek alatt kialakított bensőséges kapcsolatát.

Lehet ma is kapni? Csavarós fémkupakosat már NEM!

Kérdés: Milyen más kupak nyitó eszköz létezett még?

(Hétfőn közkívánatra: Nebuló cukor)
 

Indul a Retro Gastro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megosztd poszt formájában a ’70-es, ’80-as évek gasztronómiai emlékeid, küldd el a retrogastro-vendegposzt@freemail.hu címre, és publikálom. Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen, lehetőleg korabeli képpel illusztrálva (amennyiben a kép az Internetről származik, a származási cím megjelölésével.) A többi majd kialakul.

Címkék: retro kóla gasztronómia literes fémkupakos

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr161850273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AgentO 2010.03.19. 07:39:26

én egy hegyesszögő egyenlő szárú háromszög alakú fém cuccra emlékszem, amelynek a két oldala le volt hajlítva és gumírozva volt, ez elvileg arra volt hivatott, hogy az összetartó gumírozott oldalak közé bármely kupakméret beszorítható volt (befőttesüvegtől a kólásüvegig), gyakorlatban tökéletesen működésképtelen volt, pedig az elgondolás nem volt rossz.
Az ilyen literes kólás üvegek feltűnése a lakásban nekünk a nirvánát jelentette (és persze a várható vendégeket:):)

AgentO 2010.03.19. 07:41:27

Ja, egyébként nálunk a csőfogó:7shop5.unas.hu/shop_ordered/5495/shop_pic/unas_596515.jpg
teljesen jól bevált, arra kellett csak vigyázni, hogy rászorítás/csavarás közben az ember nehogy megroppantsa az üveg nyakát.

AgentO 2010.03.19. 08:05:27

alap feliratok vannak az üvegen:)
"Visszazárva friss marad!"
"1 Liter ára 12Ft+üveg"
meg persze a kiváló áruk fóruma embléma, illetve a "törv védve" felirat, amelynek jelentésén igen sokat agyaltam gyerekkoromban, máig él az emlék, hogy ha anyám meg akart lepni, akkor kaptam egy kis üveges coca-colát, azon is ott volt a törv védve, amit aztán a végén elkönyveltem valami sheriffes/cowboyos dolognak és tovbb ettem a hansági májkrémes kenyeremet (ja, hansági májkrém magában is posztot ér:):)

.: mimino :. · http://chinacar.blog.hu 2010.03.19. 08:13:22

Nekem van egy Traubisodás üvegem, fehér (talán) szitanyomatos márkalogóval. Azt is már csak PET-be töltik ugye?

retro gastro 2010.03.19. 08:23:13

@AgentO: Köszi!! Multifunkcionális bontóról véletlenül nincs képed? Sokat kerestem az Interneten, de nem találtam.

Vendégposzt írásához nem lenne kedved? Nagyon jók a kommentjeid!

Penya666 2010.03.19. 08:28:33

En, apam autoszerelo leven vizpumpafogoval nyitottam.
Ami ilyen. shop.stanley.hu/images/6783_prev.jpg

De volt olyan rahuzhato muanyag kutyunk is, sot advancedebb is amiben fem betet is volt. De azok nem sokat ertek.

Penya666 2010.03.19. 08:31:39

@retro gastro:

Migyart felkerekedek oreganyamhoz, nala meg asszem megvannak a fentebb emlitett bontok.

AgentO 2010.03.19. 09:22:51

@retro gastro: még keresem a motívumot amiről írhatnék:) De tervben van.
Volt kép majdnem vendégposztom az ásésen, még a modoros is meghivatkozta, retrós nagyon:)
ases.blog.hu/2008/09/01/mamaeknal_papaeknal/fullcommentlist/1#c6518795

ases.blog.hu/2008/09/01/mamaeknal_papaeknal/fullcommentlist/1#c6534881

retro gastro 2010.03.19. 09:30:07

@AgentO: Elolvastam, nagyon jók! Remélem, hamar rátalálsz a motívumra.

AgentO 2010.03.19. 10:10:08

@Penya666: vá, belső fém spirlál felfelé szűkülő átmérővel, látszik, hogy komoly munkára tervezték, viszont a felirattal kicsit gondban vagyok, OPEN-NYIT-ANDRIN, nos ez utóbbival a google nyelvfelismerője sem tudott mit kezdeni, mi lehet ez a szó?

AgentO 2010.03.19. 10:29:32

látszik azért, hogy sokat használták a cuccot, okos ötlet, a belső spirál letekerés közben még rá is szorítja magát a kupakra.

Penya666 2010.03.19. 10:38:45

@AgentO:

Ja ez meg viszonylag hasznalhato volt. Volt olyan is mint ami a posztban van csak elenksarga es sztar udito logoval, de azt nem talaltam meg. De amugy is ez volt az erdekesebb :)

Division 2010.03.19. 10:54:55

Egyébként szerintem az üveges kóla finomabb mint a műanyag palackos. Manapság már csak 2 decisben van, az is általában csak éttermekben.

KKázmér 2010.03.19. 10:55:26

Apám néha bevitt a munkahelyére, ott kedvemre játszhattam és forgathattam fel mindent. Ilyenkor kaptam egy üveg kólát, azzal elvoltam, élveztem az életet. Általában apám nyitotta ki az üveget, de egyszer nem volt sehol és én mindenképpen kólázni akartam. Az élesebb/hegyesebb szerszámok a szekrényben voltak, nem fértem hozzá, de a munkapadra szerelt satut már nem tudták elzárni. Na oda befogtam az üveg kupakját, jó szorosan és elkezdtem csavarni az üveget két kézzel... egyszer csak elpattant, a kóla szanaszét folyt, én meg összevagdostam a kezem rendesen. Onnantól kezdve jobban tiszteltem a kupakos üdítőket.

retro gastro 2010.03.19. 11:03:31

@Penya666: Király a kép, köszi!!! Kiraktam a posztba.

gionnandor 2010.03.19. 11:24:50

Kicsit eltér, de nekem gyerekként a konzerv kibontása jelentett hasonló kihívást. Volt az a lapos, kicsi, kahajtható konzervnyitó amelyet előre kellet léptetni lassan és iszonyúan nyomta (főleg a gyerek) kezét. Egyszer aztán valaki hozott Ausztriából egy a mostaniakhoz hasonló tekerhető konzervnyitót. Akkor világosodott meg igazán nekem a két tábor közötti különbség...

AgentO 2010.03.19. 11:37:25

Nekünk amolyan csuklószerkezetes konzervnyitónk volt, az elején bele kellett ütni az élét a konzerv tetejébe, kis átmérőjű konzervet (sűrített paradicsom) bajos volt vele nyitni, illetve a szovjet halkonzerv (ovális alakú) olyan vékony anyagból volt, hogy a nyitó ahelyett, hogy a tetőt vágta volna, inkább a konzerv oldalát hajlította.

gatsy 2010.03.19. 11:58:14

Mi tavaly Milánóban vettünk literes kontúrüveges Coca-Colát, de már azon is műanyag kupak van.
Mindenestre az üveg hazarepült velünk, vállalva hogy esetlegesen fizetünk kell a plusz súlyért :)

Labasmaz 2010.03.19. 12:05:47

Hogy a fenebe ne lehetne kapni. Osztrakoknal pl. az uveg-uveges Vöslauer asvanyvizek mind ilyenek. Mas kerdes, hogy itt megoldottak a kulonfele kunsztok es dinamit nelkul valo nyitas lehetoseget, szoval mar ez sem a regi... :-)

Dike 2010.03.19. 12:30:35

Úgy 4-5 éve, egy vajdasági falu (Temerin) boltjában találtunk literes üveges kólát, de venni sajnos nem tudtunk, mert csak az vehetett, aki vitt csereüveget. Sajnáltuk :(

kacce 2010.03.19. 12:32:54

Ohhh, az egy literes uveges Pepsi. Emlekszem, hogy a 80-as evekben hetvegere vett egy uveggel anya es azt kellett a ket gyereknek igazsagosan elolsztani egymas kozott. Allitolag en mindig megittam az adagom gyorsan es vasarnapra nem maradt semmi, igy a tesom kenytelen volt adni a sajat reszebol. Erre en mar nem is emlekszem, de benne mely nyomott hagyott, mert azota is emlegeti.
Kesobb, mikor kicsit jobban alltak a szuleink anyagilag, mar midket gyerek kapott egy-egy uveget hetvegere.

Azt hiszem a felbontashoz igenybevettuk egy kes segitseget is.

retroflexus 2010.03.19. 12:37:58

Alap, hogy foggal kellett nyitni az ilyeneket, ha már nem ment kézzel, vagy a műszálas iskolaköpeny rászorításával.
Volt ilyen Coca-Colában is? Nekem csak a Pepsi rémlik. Annak viszont a nyomát örökre hordom, a csuklómat kaszabolta szét egy törött üveg esés közben.

Titus_sb 2010.03.19. 12:43:52

Nekem Az rémlik, hogy egyszer a Michael Jackson kalapját kellett összerakni 3 db pepsis cimkéböl.
a hátoldalán volt a minta ravaszul, szoval csak akkor láttad, ha megittad a kólát.
Ahhoz pedig ki kellett nyitni valahogy. :)

pPanni 2010.03.19. 13:01:52

@.: mimino :.:
Vendéglátóipari egységekben lehet kis üveges traubit kapni. Nagyot már nem.

Cradle 2010.03.19. 13:13:23

Háhá én ki tudtam nyitni puszta kézzel tíz esetből legalább kilencszer. Egyszerűen csak hosszúak az ujjaim és ezért rá tudtam tenyérrel fogni a kupak köré font középső ujjamra, és ez megnövelte az erőkart.

Az osztály erősembere dolog viszont nem jött össze. Ugyanis messze nem én voltam a legerősebb, ezért inkább csak irígység volt a jutalmam.

sumka 2010.03.19. 14:05:06

Mindig ünnep volt, ha a szülők ilyen cola-t vettek anno :) Sosem tudtam kinyitni, valahogy a fémkupak mindig elvágta a kezem.
Egyszer osztálykirándulás előtt elküldött anyám, hogy vegyek egy üveggel. Vettem, haza is vittem, de csak a lépcsőházig jutottam vele, amikor is kiesett a kezemből. A járólapon akkorát durranni még semmit sem hallottam, mint a literes Pepsit :) Volt nagy riadalom a házban :D

AgentO 2010.03.19. 14:06:12

@retkab: ÓIGEEN, pont erről írtam!
@retroflexus: volt coca cola is literes, de ott ha jól emlékszem nem papírcetli volt az üvegen hanem fehér festés, illetve az üveg sem a pepsis alap forma volt, hanem olyan mint a mostani 2 decis éttermi cc-k, csak nagyban:)

respecta /01 2010.03.19. 18:15:08

Életem kellemetlen élménye volt az első coca!
Úgy megörültem neki (mert menő volt nagyon akkoriban a nyugatot inni)hogy szám az üvegre tapadt...majd jött az orromon a sok szénsav, szememből a könny.
Pepsi-t üveggel még nem vettem, nem is szeretem.
Ki tudja, talán a kezdet adta a véget is, s ezért nem szeretem a szénsavas italokat.
Ásványból is legfeljebb enyhe.

respecta /01 2010.03.19. 18:25:56

"...az lett kikiáltva az osztály legerősebbjének" illetve "csehszlovák svájci bicska" és elemzése :-DDDDD

@retkab: Jesszus! Nemrég dobtam ki, mert már zavart, hogy a szúrós tüskébe többször belenyúltam, ha mást akartam elővenni (ráadásul nem is bírta a kezem, férfi méretnek éreztem
Pedig az enyémen még rozsdafolt sem volt.
A tüske értelmére soha nem jöttem rá. Sejtésem volt, de használni nem tudtam. :-)

retkab 2010.03.19. 23:17:30

@respecta /01:
Tényleg tüske is volt.
Mi volt a funkciója fogalmam sincs,
de ahogy elnézem apukám eltávolította.
Az nem rozsda hanem patina.:)

retroflexus 2010.03.20. 11:05:42

@AgentO: kösz, most már rémlik a literes coca-cola is.

linda07 2010.03.21. 21:51:04

Emlékeim szerint az 1 literes
coca cola a kezdeti időkben még korona zárral(sörös kupak)készült,de az is lehet,hogy csak ez annak tudható be,hogy két különböző gyárban palackozták és nem sikerült két azonos gyártósort beszerezni.

linda07 2010.03.21. 21:58:08

"Aztán a nyolcvanas évek végén megjelentek a kétliteres pille palackok és műanyag kupakok, amik alapjaiban rengették meg a magyar társadalomnak a literes palackok fémkupakjaival hosszú évek alatt kialakított bensőséges kapcsolatát."
A pille palackok megjelenésekor a palack 1.5literes volt és fém kupakkal készült a pepsi legalábbis 100% biztosan.

tzi 2010.03.21. 22:46:15

epp a mult heten sikerult igazi literes uvegpalackban kolat vennem. Aztan kisse elszontyolodtam persze a muanyagkupaktol, de sebaj, meg igy is finomabb volt :)

AgentO 2010.03.22. 07:35:21

@shoviet: Így van, mennyivel nagyobb flash volt a legömbölyített szájú jéghideg üvegből tolni befelé a kólát, mont az éles peremű műanyag flakonból...

kenyi · http://egyelekmeg.blogspot.com/ 2010.03.23. 16:52:40

Veszélyes is volt, mert képes volt az üveges kóla felrobbanni a spájzban egymagában. Nálunk megtörtént...

lutria 2010.04.22. 18:45:24

Nekem is van olyan csodanyitóm,sárgában,tökéletesen működik pedig már vagy 20 éves,jól jön amikor a műanyag kupakos üditőt nem lehet kézzel kinyitni,vagy pl.konyakosüveget.

andrin 2010.10.27. 22:34:21

@AgentO: Igaz, rég született ez a poszt, de én csak most akadtam rá, talán még érdekel valakit. Ahogy megláttam a fémcsavarzáras üveget, egyből éreztem, hogy történeti jelentőségű dologra találtam, ugyanis ezeknek az üvegeknek a kinyitására szolgáló nyitót - melynek első verziója látható a képen - az én édesapám készítette, jó pár éven keresztül. A továbbfejlesztett változata a a teli tetejű volt, melyre különböző - a megrendelő által választott - ún. embléma került. Az "Andrin" felirat bejegyzett védjegy, USA, NSZK, valamint magyar szabadalom volt. Sokat értékesített belőle Édesapám, külföldre, belföldre egyaránt, a mai napig szinte minden háztartásban megtalálható, de legalábbis hallottak róla. Igazi történelem... Az ANDRIN védjegy "titka": Engem ANDRásnak, ÉdesanyámatKatalINnak hívják, hát így alakult ki a szóvédjegy...
Nagyon örülök, hogy a családomhoz kötödő találmány ennyire beleívódott az emberek akkori hétköznapjaiba. A nyitó lelke a posztoló által említett fémspirál volt, melyet egy erre tervezett gép készített, mely mindig csodálkozásra késztetett engem. Ez a rövid története...

Beru 2011.03.23. 15:37:04

@andrin: szívesen venném, ha jelentkeznél, mert műsorunkban, a XXI. században foglalkoznánk édesapád találmányával (is). írj kérlek!: veress.krisztina@rtlklub.hu

MP 2011.08.09. 23:12:02

Nekem van az említett háromszög nyitó. Használható jó mindenre. Bár a kólakupak problémára nem emlékszem. És kinek van meg a bolgár cseresznyebefőtt aminek a kupakja egy lemez volt s körüle kellett leszedni egy pántot? Meg a májkrém tubus tekerővel a végén? A tekerővel letekerhető szardínia?
süti beállítások módosítása