Napközis ivólé

 2011.03.25. 06:08

A napköziben azon nagyon ritka esetekben, amikor ebédre ivólé volt, levest nem kaptunk. Vagy leves, vagy ivólé! Persze az ivólé sokkal nagyobb becsben állt, mint az egyen levesek, egyrészt mert finom volt, másrészt, mert ritkaság számba ment. Az ivólé nagyon édes, barnás színű volt, tipikusan őszibarackból vagy alma/körtéből készült, szigorúan enyhe hypo szagú műanyag bögrében. A később megismert néhány százalékos ivólevekkel ellentétben (amit akkor már angloszaxon befolyás hatására dzsúsznak hívtak) valóban gyümölcsből készült, és finom is volt. Az ivólevet az ebéd elején benyakaltuk, és utána szomjaztunk egész ebéd alatt, mert ilyenkor a vizes kancsók sem kerültek az ebédlő asztalra: ivólé volt, és kész. Ennyi viszontagság ellenére is nagyon jó emlékeim maradtak a '70-es évek ivóleveiről, és a '80-as években hosszú éveket kellett várni, míg a trónkövetelő dzsúszokból is lassan megjelentek a 100%-osak, amik valahogy ismét kezdtek hasonlítani az egykori ivólére. (Vajon az ivólé, mint szó miért kopott ki a magyar a nyelvből?)

(Kedden: Napközis tepertőkrém)

 

Felhívás: A következő posztokhoz keresek '70-es '80-as évekből étlapokat. Ha valakinek van, kérem, küldjön egy képet róla a retrogastro@freemail.hu címre.

Retro Gastro vendégposzt!

Amennyiben ellenállhatatlan vágyad támad, hogy másokkal is megoszd poszt formájában a ’70-es, ’80-as évek gasztronómiai emlékeid, küldd el a retrogastro-vendegposzt@freemail.hu címre, és publikálom. Vendégposzt szabályzat: A poszt egy jól körülhatárolható témáról szóljon, kb. 1.500-2.000 karakteres legyen, lehetőleg korabeli képpel illusztrálva (amennyiben a kép az Internetről származik, a származási cím megjelölésével.)

 

 

Címkék: retro gasztronómia napközis ivólé

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr982765425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.03.25. 11:49:16

Nem kopott ki az ivólé! Csak most már a sörgyárak gyártják 100-110 ft-os árban. (ez off volt és a sörgyárak cikizése) Egyébként ma is van Ivólé. Láttam már olyan iskolát, ahol többet szállítottak ki, s azok a gyerekek is kaptak, akik egyébként nincsenek befizetve. Ezek gasztro kiszerelésben (5 literes dunsztos üveg) még ma is léteznek. Azt nem tudom most ki gyártja, de régen a nagykőrösi konzervgyár volt a fő előállítója.

Halálos_fogkefe 2011.03.25. 22:20:21

még most is érzem ahogy a rostok végigkaparják a torkomat miközben iszom :))
pedig már több mint 10 éve volt

AMáDé 2011.03.27. 12:18:26

mivel jóval az ebédszünet előtt kitöltötték őket, mire kajához jutottunk, már mind le volt ülepedve, ilyen barnás trutyi alul, sárgás átlátszó felül... de azért így is szerettük. villa szárával lehetett felkavarni.

Gukker 2011.03.29. 15:16:42

Viszont a paradicsom-ivólé nem ér! Nem volt olyan épelméjű gyerek, aki azt szerette volna. Borzalmas volt.

TH 2011.03.29. 15:27:52

@Gukker: én szerettem. Akkor nem voltam épelméjű vajon? Most is szeretem a paradicsomlevet.

TH 2011.03.29. 15:32:03

@Halálos_fogkefe: a rostok kaparták a torkodat vagy a magas savtartalma? :)

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2011.04.05. 17:02:31

A paradicsomlevet szeretem, de kizárólag azt, ami vízzel felhigított sűrített paradicsom, két teáskanál cukorral. A bolti, illetve a befőzéses módszerrel készült az nem utazik.

A menzás ivólevet pedig soha nem szerettem, inkább berohantam a konyha előterében lévő falikúthoz (ahol a tányérokat is leraktuk, és ahol a moslékoshordó is állt), és megtöltöttem vízzel a poharat, mielőtt nekem is akarnának tölteni.

Ahoj- 2011.05.06. 13:39:19

BB narancs és almalére még emlékeztek. Azok voltak a finomak. Meg a Márka, bár most is van de 1 éve szarabb íze lett. :(

A Balatonvilágosi retró Traubisoda viszont megszünt :(

nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2011.05.11. 06:16:52

A Márka sztem nem ivólé, szénsavas.
2 favoritom volt, a Hírös kajszi, és a Meggylelke.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.07.13. 13:07:12

Az igazán kitartóak nem nyakalták be az elején, hanem őrizgették az egész ebéd alatt! Keveseknek volt ilyen önuralma.

Rigor 2012.01.21. 20:32:08

Általános iskolában a mi osztályunk szerezte meg a "jogot" az ivólé árusítására:) Öt literes dunsztosüvegben érkezett, és csapra kötve kapta a vizet a szerkezet amiből csapolni kellett. Mindig az árulta aki egy kis zsebpénzt akart síbolni:)

pearlygirl 2012.03.13. 01:16:15

Jo volt olvasni az ivolerol koszi erte...Vol;na egy eszrevetelem...uj regisztralo vagyok es a beirando betuknel csak magyar betuket hasznaltok ertem ezalatt az ekezetes formatumot, ami a kulfoldi billentyuzeteken nem talalhato meg..egyenkent kellett kikeresnem ilyen betuket es bemasolnom hogy regisztralni tudjak..Szerintem tobb erdeklodo lenne kulfoldrol is ha a regisztralas egyszerubb lenne.

Opus Pocus 2013.04.26. 09:49:28

Én úgy tudom, hogy az ivólé tökből készült.

Void Bunkoid 2016.01.18. 16:07:08

Én arra emlékszem, hogy kb instant gyomorégés volt. De lehet amiatt, hogy biztos túl sok hipó maradt a poharakban (igen, a poszter is felemlíti, az ivólé mindig hipótól illatozott :)).

Bogika78 2016.05.18. 13:30:12

Na, az ivólevet imádtam, pedig elég finnyás gyerek voltam, és a menzán nem sok minden ízlett. De ezt a vízzel hígított, őszibarack ízű innivalót nagyon szerettem, mindig olyan jól esett, csak mindig keveselltem, amit a konyhásnéni a kis műanyagpohárba töltött… bőven tudtam volna még inni belőle! Ami érdekes: ez is olyan, hogy otthon nem sikerült reprodukálni, bárhogy is nyúztam Anyut olyan "igazi ivóléért", hogy készítsen… a bolti sem volt olyan, hiányzott a felhígítottság, meg a műanyag kanna semmihez sem fogható utóíze, amit szintén imádtam… :)
süti beállítások módosítása