Százszorszép bonbon

 2010.04.30. 06:08

Vendégposzt Szalacsi Dezsőtől

 

A Duna Csokoládégyár (1948 előtt Stühmer, majd az államosítást követően előbb Magyar Édesipari Vállalat, majd Budapesti Csokoládégyár) igen elegáns kiállítású desszertet gyártott az eredeti, Stühmer Frigyes féle, recept alapján. A Monarchia időszaka az ún. Stühmer dobozos desszertek aranykora volt. Nyújtott, nyolcszögletű, kemény kartondoboza, úgy festett, mint egy kis ékszerdoboz. A tartalma pedig több fajta, különböző ízű és csomagolású kisméretű csokikülönlegesség volt. Volt közte ezüstszínű fóliába csomagolt kocka alakú, aranypapíros kerek, fehér és a doboz mintázatát utánzó téglatest alakú.
Marcipán, csokoládé, grillázs és nugát desszertek. Összetevők: étcsokoládé, mogyoró praliné, cukor, tejszín, mandula, cukrozott narancshéj, fehércsokoládé, dió, tejcsokoládé, méz, epervelő, kakaóvaj, glükózszirup, narancs likőr, zsíros kakaópor, vaj, kávé likőr, mogyoró, ivóvíz, vodka, rum, nescafe, tartósítószer: kálium-szorbát, aroma.
Ilyet kapni ajándékba talán a konyakmeggynél is nagyobb dolog volt. A dobozt gyakorlatilag senki nem dobta ki. A lányok, asszonyok gyakran varrókészletet, a férfiak kisebb kütyüket, csavarokat (így pl. apósom az óráskészletet) tartották benne.
 

Lehet ma is kapni? IGEN! Jelenleg a Stühmer kft gyártja (a Borsod megyei Novaj községben) és internetes portáljukon 2.200.- Ft-os áron jegyzik.

(Hétfőn: Mackó sajt)
 

Címkék: retro gasztronómia bonbon százszorszép

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr691963212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AgentO 2010.04.30. 07:43:31

Ennek tényleg a doboza ütött a legnagyobbat, fater az apróbb horgász felszereléseket tartotta benne.

Division 2010.04.30. 09:19:58

Ilyen dobozom nekem is van :-)

AgentO 2010.04.30. 12:20:19

Annyira alapnak számított, hogy varródobozként használták, hogy sokáig alapból úgy gondolta, hogy a varrókészleteket árulják ilyen dobozban, nem pedig csokit - életemben nem ettem (sajnos) ilyen csokit.

Penya666 2010.04.30. 12:22:19

Nekem is van tobb darab ilyen dobozom:) Multkor lattam hogy most mennyi, behaltam rajta.

Penya666 2010.04.30. 12:24:11

@AgentO:
A csokik formajara, izere mar ensem emlekszem :) En azert abbol rajottem hogy csoki lehetett benne hogy ra is volt irva :)

AgentO 2010.04.30. 13:27:27

Nem tudtam akkor még olvasni ázz!

Motorpenis 2010.04.30. 15:40:57

A dobozzal már találkoztam, de a bonbonnal még nem. A csomagolás tényleg nem hiányozhat egyetlen háztartásból sem.

Egyébként ezek a válogatott bonbonok ugyanolyan borzasztóak, mint a konyakmeggy. Persze mindegyikre rá van írva, hogy "finest selection", meg "carefully selected", hát ebben nem vagyok biztos.

kenyi · http://egyelekmeg.blogspot.com/ 2010.04.30. 16:01:55

Én nem szeretem a bonbonokat (nő létemre), de ez tudom, hogy azért akkor minőségi terméknek számított és szerettem. Még a kis papírkapszlikat is eltettem emlékbe, nemcsak a sztaniolt+a dobozt anno.
Az új gyártást még nem kóstoltam, mert aranyárban már nem csokit veszek a szeretteimnek (én 4000Ft-ért láttam a nagy dobozost édességboltban), hanem valami maradandót.

AgentO 2010.04.30. 18:36:29

@Motorpenis: netán a besztof: "Selected for TESCO":):)

respecta /01 2010.04.30. 20:10:04

Dezső! De nagyon rátapintó vagy...
"A dobozt gyakorlatilag senki nem dobta ki."
Nekem bizony most is ott vagyon az emlékes bőröndben!
Képzelheted, milyen becses emlék, ha a bőrönd is egy katonai fa bőrönd...akármi nem kerülhet bele! :-)

Szalacsi_Dezső 2010.04.30. 20:25:49

@respecta /01: Hát igen, én is az eredetit fotóztam le. A képen olvasható a Duna Csokoládégyár. A maiak oldalán a Százszorszép felirat van.

Catia 2010.05.01. 10:37:00

Sajnos én sem ettem ilyen bon-bont. De a doboza nálunk is varrós doboz volt. Egyébként nagyon szép :).

konyadora 2010.05.01. 13:00:14

Novaj heves és nem borsod megye. Viszont véletlenül sem keverendő Noszvajjal.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.05.01. 17:43:54

Kedves Kommentelők!

Minő csodás ez a bonbonier! Úgy tartalma, mind kinézete is. A pontosítás végett azonban csatlakoznék az előttem szóló konyadora kommentelőhöz, és javítom a tévedést: Novaj község valóban Heves megyében található, és szívemnek igen kedves. Ugyanis nem csak eme finomságot gyártják ott, hanem igen gazdag a flórája is (agárkosbor, árvalányhaj, bíboros kosbor, leánykökörcsin etc.).

Minden jót, kedves Kommentelők!

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának V. éves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon

respecta /01 2010.05.02. 09:37:00

@ifj. Farkas Gyula: Megszólalásod unikumát értékelve, köszönettel tartozunk remekbe szabott kiegészítésedért!

Szalacsi_Dezső 2010.05.02. 09:40:02

@konyadora: @ifj. Farkas Gyula: Igazatok van. Ez egy nagyon nagy tévedés volt részemről. Leültem 1-es. :-(

respecta /01 2010.05.02. 09:52:25

@Szalacsi_Dezső: Jól megjártad!
Kénytelen vagy összeszedni magad "édes fiam" és még egy posztot írni! A javítás lehetősége megadatik mindenkinek. :-D

retro gastro 2010.05.02. 22:04:26

Éljen ifj. Farkas Gyula, Szalacsi Dezső és Respecta, akik közreműködése nélkül nem lenne bebiztosítva Dezső következő vendégposztja!

respecta /01 2010.05.02. 22:32:56

@retro gastro: naésde @konyadora:? milyen az, hogy kimaradt, pedig első volt! :-(

Kiskoromban hogy szerettem, ha éljeneztek, amikor valami újat produkáltam. Retro érzés ezerrel! :-DDD

bk 2010.08.08. 18:41:56

Én már kóstoltam az újat, igaz régebben, hááát... egy lapon sem lehet említeni az eredetivel.

Adelaida 2010.11.29. 12:58:58

Én korábban soha nem ettem ilyen bonbont, ám varródobozként a mi családunkban is ismert volt
:-)... Tavalyelőtt, mikor ismét felbukkant, vettünk karácsonyra anyukámnak, aki megkínált bennünket - elég finom volt a csokialap meg minden, de persze nem tudom összevetni az eredetivel. Nem lehet, hogy csak az emlékezés fátyola, és az akkori Milkamentes ingerküszöb javítja fel a régi ízeket? Nem baj, az emlékeinket nem veheti el senki ;-)

Bogika78 2014.03.11. 20:36:03

Nálunk is volt ilyen, Anyu varrófelszerelése volt benne, de én se emlékszem magára a bonbonok ízére…:( viszont volt egy másik ilyen elit desszert, GERBERA néven, és abban is mindenféle csinos, guszta, fincsi csokibonbon volt (marcipános, tejszínes, sakk-kockás stb.), az volt a kedvencem ebben a műfajban, és szerintem sokkal finomabb volt, mint a mai műanyagízű belga kagylók, meg egyebek…:(

Majom1Parádé #Team PINLobelt 2015.02.20. 18:58:31

Nekem is van most is kézközelben 2 ilyen doboz is, épp gyógyszerek vannak benne.
süti beállítások módosítása