Sűrített tej

 2010.03.12. 06:37

A ’70-es ’80-as években az édesített sűrített tej két kiszerelésben volt kapható: konzerves és tubusos. A konzerves csehszlovák import volt, a tubusos hazai termék. Minőségben nem volt nagy eltérés, a konzerves talán egy kicsit sűrűbb volt. Fogyasztásuk azonban jelentősen eltért. A tubusost a szájunkra tapasztottuk, és kiszívtuk, a konzervesen két lyukat nyitottunk az egyiken ittuk ki, a másikon hagytuk, hogy a levegő behatoljon a konzervbe. Nem volt finom, sőt, kifejezetten émelyítő, de mégis ettük rendületlenül. 11 éves koromban jártam először külföldön: egy miskolci kirándulás alkalmával szüleimmel néhány órára átmentünk Csehszlovákiába. Napokkal korábban már nem tudtam aludni, annyira izgatott voltam, milyen is az a külföld. Kb. tíz kilométerre a magyar határtól hajtottunk át az első csehszlovákiai településen; azonnal kiszálltam az autóból, ahol a helyi vegyesbolt kirakata nyújtotta az első, felejthetetlen élményt: a kirakatban uszkve 20 konzerv sűrített tej, és ugyanennyi szilva befőtt állt katonás sorban. Semmi más. A vegyes bolt választéka ennél valamivel szélesebb volt, de a kirakat olyan mély benyomást gyakorolt rám, hogy azonnal négy konzerv sűrített tejet vettem a frissen váltott koronáimból, és elfogyasztásához azonnal nekiláttam. Ha addig szerettem is a sűrített tejet, ez a négy konzerv egy időre betette a kaput.

Lehet ma is kapni? IGEN

 

 

 

 

(Kedd: Szobi szörp)
 

Címkék: retro tej gasztronómia gastro sűrített

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr941830712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mezítlábasfellebbezés 2010.03.12. 09:34:34

Arany! Én nem csíptem, csak a Párom mesélte, hogy ő szintén tubusra csatlakozós gyerek volt :) Szobi szörp, juhéééj, na azt viszont nagyon :) De erről majd holnap!

Gabo1000 2010.03.12. 09:46:38

Volt belőle kakaós, sőt kávés is az sárga dobozban barna betükkel került forgalomba.

Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2010.03.12. 09:47:51

Most ugye nem a képen lévő termék volt régen? Mert ez most erősen cirill betűs és Ukrajnában gyártották

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.12. 09:50:04

A tubusos óriási volt én a nagymuteromnál egy eységet a bátyjámmal pillanatok alatt eltüntettünk:D

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.03.12. 09:53:54

húsvétkor megyek Pestre és már ezt is felírtam a bevásárlólistára :)
egy kis segítség a retrogasztosoktól: tömlős juhtúrót hol lehet kapni? Kb olyan csomagolás, mint a Camping sajt, talán picit nagyobb, és sárga-barna színű ha jól emlékszem. Nagyon-nagyon szeretnék vásárolni, de sehol sem találom.

uni1002 2010.03.12. 09:59:14

Pont a képen szereplő orosz vagy ukrán? sűrített tejet sikerült vennem a Brezsnyevi birodalom fővárosában. Se előtte se utána soha nem láttam többet. De finom volt, eredeti orosz /őstermelői/ instant kávéval...

Division 2010.03.12. 09:59:36

A tubusosból volt csokis, azt imádtam!
Sajnos ma már nem kapni ilyet :-(

Kilgore Trout 2010.03.12. 10:03:58

@Rékuc: Off: Tescoban néha el lehet kapni, közvetlenül a külföldi bryndza mellett. De nekem, (kövezz meg) a bryndza jobban ízlik. Legalább is körözöttnek finomabb.
On: Egyszer magam is benyomtam egy egész tubus sűrített tejet. Mennyei volt. Aztán később, mikor már kávéztam, egyszer egy társaságban megkérdezték: "lóg.cit kérsz bele?" Na azután már nem kedveltem annyira.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.03.12. 10:08:15

@Kilgore Trout: köszi! A tömlős azért fontos, mert azt könnyebb szállítani. Bryndzát még nem kóstoltam.
a sűritett tejet nálunk lónyálnak hívták, egy fokkal jobb, de az sem túl guszta :D

Roy 2010.03.12. 10:20:02

A dobozos véletlenül nem szovjet volt. A csehek mióta írnak ciril betűkel?

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2010.03.12. 10:21:38

Mi meg jelenleg is eredeti csehet veszünk itt a közeli cseh kisboltban. Nyami-nyami.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2010.03.12. 10:23:41

@Kilgore Trout: hivatalos megnevezése: bocigeci. :)

Amúgy a konzerves fajtának van egy nagyon ütős felhasználási módja, csak sajna idehaza nem nagyon lehet kapni (meg kicsit se). De, ha sikerül, bő vízben fel kell tenni főni, úgy, hogy a víz bőven ellepje a konzervet. Nem kell lobogjon a víz, elég, ha gyöngyözve forr, de kell neki úgy három óra (végig legyen víz alatt teljesen!). Utána lehűteni, kinyitni és kikanalazni a mennyei tejkaramellát...

soma665 2010.03.12. 10:26:41

Jaj, de imádtam a tubusost kiszívni. Finom pléhcici...

LittleBear 2010.03.12. 10:26:43

@Rékuc: én is láttam már tescoban

ildsisy 2010.03.12. 10:48:13

Valamikor a kávéba nyomtunk bele a munkahelyen. Mindig figyeltük ki mennyit nyom bele a másik a kávéjába, olyan különlegesség volt ez akkoriban. Én annyira nem voltam oda érte, mert édes volt. És nem nagyon szeretem az édességet... :)

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.03.12. 11:06:45

Tubusos - alsósként még a suliból is kisunnyogtunk, csak hogy vehessünk a boltban. Imádtuk! (Ostyát fogyasztott valaki rajtam kívül?)

Palmer Eldritch 2010.03.12. 11:07:19

Otthon a hűtőben figyel az Orosz konzerv sűrített tej. Sütemény töltelék lesz belőle.
Az ínyencek az Arbat üzletekben hozzájuthatnak ehhez az "egzotikus" csemegéhez pl. Fény utcai piac.
www.arbat.hu/

Baley 2010.03.12. 11:07:19

Tubusosból a kávés volt a kedvenc. Konzervből nem lehetett annyit hazavinni, hogy megérje a másnapot legyalább egy darab. A Bifi által megadott legalább 3 órás túlélés dettó reménytelen eset kategória...

Escobar888 2010.03.12. 11:14:05

Kizárólag a tubusosat ettem. Sokáig sláger volt ez az ált. iskolában :) Voltak akik reggeli helyett vagy mellé benyomtak egy tubussal, de simán osztoztunk is rajta :D

papugaja 2010.03.12. 11:14:40

Nyomtuk a szánkba, aztán amikor kifogyott, a homlokunk majd' behorpadt.
Fújbaz+.

Emberszerű képződmény (törölt) 2010.03.12. 11:20:16

Anyámék kávéjába már nem nagyon jutott,ha felfedeztük a hűtőben a tubust : )

ma-ez-van 2010.03.12. 11:21:52

A tubusosat kettessevel vettem es addig nyomtam a szamba, amig meg nem csomorlott bennom.

@Escobar888: nalunk a cukrozott tejpor volt a suliban a slager. Vettuk tizessevel, aztan ettuk az ujjunkrol szopogatva :D

Escobar888 2010.03.12. 11:27:08

@azertyui: Az is sláger volt meg a limó is. Mikor mi éppen :D Volt pár ilyen termék ami nem ugrik be hirtelen.

ma-ez-van 2010.03.12. 11:33:02

@Escobar888: igen. A limoval az volt a gond, hogy ha benyalaztad a kis muanyag falkon szajat, utana keptelenseg volt kipiszkalni a maradek port.

papugaja 2010.03.12. 11:34:02

@azertyui:
Akkor jött az, hogy szétrágcsáltuk a flakonyt.

nyílméregbéka 2010.03.12. 11:34:30

Kényelmi megfontolásból inkább a tubusosat szerettem, sőt abból is leginkább a csokisat. Még évekkel ezelőtt is így sorakoztak a boltokban: sűrített tej, sűrített csokis tej.
aztán a csokis valamiért fúj lett, és SEHOL nem lehet már kapni. Öcsém fedezte fel végül, dobozos verzióban, a Savoya orosz boltjában (Arbat) - szuper minőségű! :-)

Pista Bácsi 2010.03.12. 11:41:03

"Nem volt finom, sőt, kifejezetten émelyítő"

Emlékeim szerint nem volt émelyítő az íze sosem (merthogy ma nem az, az biztos!). Persze 4 dobozzal elfogyasztva már lehet, hogy nem olyan nagy az élvezeti értéke :-))

Amúgy eleinte csak kis zacskós tejpor volt, sűrített tej csak később lett. A zacsist is elnyalogattuk vidáman :-))

Bougheau Tschichka 2010.03.12. 11:41:21

A tubusból kinyomott sürített teljes mértékben ugyanúgy néz ki, mint a frissen fejt apa-tej

ma-ez-van 2010.03.12. 11:42:42

Robbano cukorka? Az is megvolt mindenkinek? Bar ez lehet, hogy mar mondernkori termek

márvesztes 2010.03.12. 12:09:13

Azé nem kell mindent szeretni, ami retro. Eddig azt gondoltam, hogy pl. a bocigeci a kommunizmus egyik zs.kat fejlesztése volt, de ezek szerint még van is, meg sokan szopják tubusból. Azt azért fenntartanám, hogy a fene a gusztusukat.

gastro vazze 2010.03.12. 12:27:24

@Rékuc: tömlős juhtúrót a Cserpes Sajtműhely gyárt például (ahol Cserpes tejtermékek vannak, ott találsz azt is), de szerintem Matchban is lehet kapni más gyártóét, mintha láttam volna..
Szgushonkát meg pl. az Orbán téri élelmiszer boltban láttam és vettem (Moszkvában szoktam egyábként venni, ott azért olcsóbb:)) 430 Ft-ért, ami nem kevés. De érdemes megpróbálni a Fény utcai piac aljában lévő Arbat ruszki boltban is...

AgentO 2010.03.12. 12:35:12

Nálunk valamiért a "majomgeci" (bocs) név volt rászlengelve, persze kisiskolásként fogalmunk sem volt, hogy mit is jelent (a majmot tudtuk:)) szivattyúztuk ezerrel.

AlfaWeb · http://weboldal-keszites.blog.hu/ 2010.03.12. 12:39:42

A dobozos változatot is lehet kapni, bár egyenlőre csak kevés helyen, viszont van kiszállítás. Hunorka tej a neve és van egy csomó jó recept is hozzá a weboldalukon ha valaki arra vetemedne, hogy sűrített tejből készítsen tortát :-)

Escobar888 2010.03.12. 13:05:57

Nem volt olyan rossz az íze. Kis mennyiségben még jónak is mondható.
Ettünk ennél rosszabb ízű xarokat is :D

Pl a madár bogyó a fáról!
Megvan valakinek? :)
Minden évben megkóstolom miért ettük úgy mint a szotyit :D

AgentO 2010.03.12. 16:25:36

@Escobar888: :):) Kíváncsi a gyerek na, ezért kóstoltuk meg minden évben újra a "kutyatejet" (gyermekláncfű, pitypang keserű nedve), meg a "szagos radírt", "szagos tollat" - ez utóbbit eléggé nehéz volt, lévén golyóstoll volt, de az egyik osztálytársam annyira rajongott az illatáért, hogy egy darab papírt satírozott be vele, mindkét oldalát, majd azt próbálta megenni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.03.12. 21:19:06

nagyon köszönöm a sok választ :)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.03.13. 09:09:10

Nem tudom miért, de nekem kaparta a torkom egy kicsit. De azért nyeltem boldogan. Ujjperec-erúsítő volt a végén a tubus tetejét is összenyomni, hátha van még egy pár milliliter benne. :)

@felhasznalo:

"Ostyát fogyasztott valaki rajtam kívül?) "

Háthogyne!

Egy forint volt a patikában. Az ínyencek egyesével ették, mert úgy érdekesen elolvadt az ember nyelvén és csak egy kicsit ragadt, a még ínyencebbek pedig egyben, és akkor kellemes masszává olvadt össze. :))

respecta /01 2010.03.14. 08:30:44

Megint tetszett visszaemlékezésed stílusa. Már nem is vagyok benne biztos, hogy a termékekért olvaslak. :-DDD
A mai anyagra rá sem merek gondolni...gusztustalan, émelyítő emlékként jön. És nem azért, mert majomgeciként hívtuk anno...

respecta /01 2010.03.14. 08:41:56

@felhasznalo: De még mennyit! (na jó, nekem nem kellett venni...):-D

@AgentO: dettó!

@Escobar888: Meg bizony! A srácokkal is megkóstoltattam, de nem értették mi a jó benne.
Rengeteget ettem.
Ahogyan első cigiként a bakaszivart (a szivarfáról) sem értették...!

Escobar888 2010.03.15. 13:02:47

Kakasos nyalóka és a Kojak nyalóka volt már?
:)

pajki 2010.03.15. 13:13:46

Hát ha vmi gejl volt, ez az. Nagyon utáltam, talán 1x kóstoltam meg... Konzerveset meg nem is láttam soha. Asszem annak a látványától is elhánytam volna magam... :)

Kono 2010.03.15. 17:10:45

@Before: Ha nem robban szét, mielőtt megennéd a tejkaramellát... :D

AgentO 2010.03.15. 19:12:41

Huhh, kojak nyalóka fehér cukor része nem csak a tömés, de a komplett fog kihúzására is alkalmas, ha ráharap az ember:)
Patikai ostyaevéskor előfordult, hogy az ember szájpadlásán kb. centis rétegben felragadt a cucc, győztük lekaparni, ugyanez persze tejporral is.
Ja, ostyafétisizmus onnan jött, hogy valami néni hozott anno a közeli plébániáról ostya-maradékot ami a helyben sütött misére szánt ostyák kivágása után maradt, isteni volt. Ami ostya ügyben szerintem verhetetlen, az a Szlovákiában kapható "molnárkalács", azaz kerek lap ostya, édeskés, abba bele tudnék fulladni:)

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.03.16. 11:30:18

Tubusost ismertem, a csokis változatát is, én is úgy voltam rajta, mint a boci tőgyén... :-)))

Apropó: a tubusos Boci sajtra más is emlékszik még? Szendvicsre imádtam a ketchup mellé, de más sajnos jó ideje nincs...

AgentO 2010.03.16. 11:56:56

Tubusos Boci, simán, hidegen igen nagy művészet volt kinyomni a tubusból, viszont szerintem a mai napig kapni a legtöbb helyen, hogy a neve Boci-e, azt nem tudom, de az íz ugyanaz.

retro gastro 2010.03.17. 09:33:34

@respecta /01: Köszi!! A kommentjeid mindig inspirálnak. (tényleg)

Alapvető élelmiszer 2010.03.18. 08:35:13

@soma665: Jaja, nálunk is pléhcici néven futott. Néha "nyomogatós pléhcici".

benjipd 2011.01.20. 14:52:39

Tegnap jártam Párkányban, ahol a Billában lehet kapni Tatra márkájú sűrített tejet és sűrített kakaót. Mit mondjak, nem tartott ki Budapestig... :)

varadi-bendezs 2011.03.19. 10:08:15

@benjipd: Szia ne haragudj hogy ismeretlenül zavarlak! A sűritett tej konzervdobozos kiszerelésben van vagy tubusban? Milyen áron mérik? Köszi előre is!

benjipd 2011.03.19. 12:08:55

@varadi-bendezs: Úgy rémlik, hogy mind konzervesben, mind tubusosban kaphatóak, bár az előbbiben nem vagyok 100% biztos. Tubusosok közül a kis kiszerelés (75g) kakaóban és tejben is 0.75 euro, a nagy (150g) kakaó (a neve Pikao) 1.15, a tej (Piknik) 1.09. Valamint kis kiszerelésű sűrített tejszín is kapható Jasenka néven 0.79-ért.

Bogika78 2014.03.12. 20:38:44

Imádtam a sűrített tejet, noha én csak a tubusossal találkoztam, konzervet még csak nem is láttam. Hú, mámorító volt rácuppanni a fémlyukra, s szívni, szívni az isteni, édes (de nem émelyítően!) cukros tejcsipapit…:) mire végeztem vele, még a szám is belefájdult, a szájpadlásom meg recés lett a tubus bevágódásától… ohh, azok a gondtalan, hedonista gyermekévek :D:D:D

Felföldi Péter 2015.08.19. 10:41:36

Markomilk néven is lehet kapni konzerv sűrített tejet. Cukrozottat, cukrozatlant, kávésat, kakósat és főzőtt változatt ban is tejkaramellként :))))

Lilla Ramecz 2018.06.05. 19:54:12

Én is mindig szerettem meg még most is. Még most is kapható a tubusos. Sárga színű és finom édes. Oltárira szeretem.
süti beállítások módosítása