Utasellátó csoki rolád

 2010.02.23. 06:39

A ’70-es ’80-as években az Utasellátó termékei nemcsak azért számítottak csemegének, mert finomak voltak, hanem azért is, mert nehezen voltak elérhetőek. Az Utasellátó a pályaudvarokon és az étkező kocsikban volt jelen, termékeit is itt forgalmazta. Mivel évközben ritkán fordultam meg étkezőkocsikban és pályaudvarokon, ezért utasellátós élményeim főleg nyárról származnak. Hogy miért nem forgalmazták az utasellátós termékeket közértekben, ABC-kben, az az akkori rendszer titkainak egyike volt, mely életben tartotta, sőt élhetővé tette azokat az éveket. Az Utasellátó desszert palettáján jelen voltak különböző színű alumínium papírba csomagolt csoki kockák, de jelentőségük eltörpült a csoki rolád mellett. A csoki rolád finom volt; belül piskóta és csoki krém, kívül csoki bevonat, mindez celofánpapírba burkolva, mint egy nagy szaloncukor. A termékleírást, mintegy megtűrve, egy kis fehér papíron (mindig zsírosra ázva!) a celofán és a rolád közé szorították. A csoki rolád fogyasztásának titka az volt, hogy vásárlás után azonnal meg kellett szabadítani a celofántól, így esély volt arra, hogy a celofán teljes méretében elváljon a csokitól, és ne a szájból kelljen a megrágott celofán darabokat kihalászni. Természetesen ennek a fogyasztási módnak ellentmondott a fokozatosság elve: a celofánt fokozatosan hajtottuk hátra, ahogy haladtunk a rolád elfogyasztásával, ezzel óhatatlanul előidézve a celofán beszakadását, mely reménytelenné tette a rolád sikeres meghámozását. Innentől kezdve a celofán eltávolítására tett minden további erőfeszítés hiába való volt, és egyben növelte az ujjakon és a tenyéren a csoki réteg vastagságát. Mindezen viszontagságok ellenére szerettük? Igen, nagyon!!!

Lehet most is kapni? IGEN! (Gyártja: Szabó István, 8625 Szolád, Kossuth Lajos út 91.)

Fontos kérdések: Milyen más utasellátós termékek voltak? Volt-e más ízesítésű rolád? Volt-e biztos módszer a celofán eltávolítására úgy, hogy a kéz végig csoki mentes maradjon?

(Holnap a konzumszaloncukorról írok. Az ezüstpapírosról!)
 

Címkék: retro gasztronómia csoki gastro utasellátó rolád

A bejegyzés trackback címe:

https://retrogastro.blog.hu/api/trackback/id/tr151782206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Haynau (Sons of Monarchy) 2010.02.23. 09:37:34

Bocs, de ezt nem tudom megállni: első! ;)

Az én kedvencem speciel a kókuszos rolád volt, szerintem egyszerűen csokirolád volt, némi kókuszreszelékben meghempergetve.

Érdekes módon gyakorlatilag soha nem vonaton vagy pályaudvaron ettem (kivétel, ha apámat befűztem, hogy menjünk ki a Keletibe vonatokat nézni, amit képes voltam 3-4 óra hosszan is művelni). Tuti tipp volt viszont (lehet, hogy ma is az?) a Közlekedési Múzeum előtt kiállított régi, faborítású étkezőkocsi, ami kvázi büfének volt berendezve, fémlépcső-felmászás inkluzíve. Ott aztán minden Utasellátó-ételt-italt lehetett kapni. Nálam ez is szinte szerves része volt a Közlekedési (gyakori) látogatásainak: múzeum, hosszú órákon át (naná, kissrácnak mi tetszhetne jobban, mint makettek végeláthatatlan sora?), utána étkezőkocsi - traubi, kókuszrúd.

Na, annyi emlék rohant meg, hogy erről blogot írok. Úgy kell nekem. Ezért viszont külön kösz, hogy ezzel a bloggal megnyomtad a memory-lejátszó gombot az agyamban!

mezítlábasfellebbezés 2010.02.23. 10:06:39

Ezüst! :D Én ahogy egy korábbi kommentben írtam, a szentendrei úti profiból szerzem be ilyen tárgyú apanázsom :) Az a jó ebben az édességben, hogy egytől is úgy eltelek, hogy majd' kidurranok! És még most sem tudom kibontani - és enni sem - anélkül, hogy ne csokiznám össze magam. Ja, és úgy vettem észre, hogy ennek a mérete nem csökkent, és a tölteléket sem spórolják ki. Nem úgy, mint a Katica tortabevonó, vagy a sport szelet jártak.

retro gastro 2010.02.23. 10:23:03

@Haynau: A Közlekedési Múzeum tényleg kézenfekvő megoldás az Utasellátó termékek beszerzésére, eddig nem gondoltam rá. Jó hír, hogy Te is retro posztot fogsz írni! Ha elkészült, küldj egy linket, köszi!

retro gastro 2010.02.23. 10:24:01

@Lukréciamia: Köszi az ötletet, majd benézek a Profiba!

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.02.23. 10:54:10

Megvan a program ebédidőre... Megyek roládot keresni.

mf/x 2010.02.23. 11:57:16

Anyám a sárkány centerben veszi 69 ft/db áron. Első ránézésre nem volt szimpi, de belém tuszkolta és azóta függő vagyok. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.02.23. 14:10:14

Kevés siker. Egy jóféle melódia szelettel vigasztalódtam.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.02.23. 14:24:51

Mint azt már a télifagyis posztban is írtam: a kőbányai kínai piacon is van (ugyanaz gyártja, mint a téli fagyit: Horváth '99 Kft, 4147 Nagyrábé, Rétszentmiklósi u. 7.), meg valamelyik nagyobb üzletláncban is(match/tesco/madaras tesco), utóbbiban konkrétan "utas csoki" néven, és az Utas Csoki Kft. készíti.

Már harmadjára szólok a miskolci restiről, amely az Utas-club Kft. kezében van, és a fenti posztok egyikében említett kókuszrúd is szerepel a kínálatában.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.02.23. 14:28:03

@retro gastro: ja, és a Közlekedési Múzeum már nem élő tipp, mert az étkezőkocsi helyén egy szimpla 2. osztályú kocsiban kialakított söröde van. Az étkezőkocsi már a Vasúttörténeti Parkban van. Az Utasellátó meg már csak a kusetteket és a hálókocsikat üzemelteti, az étkezőket kiadta gebinbe, az állomási vendéglátás pedig rég másik cég, amely szintén gebineseket foglalkoztat. Mondom, a varázsszó: Miskolc!

Haynau (Sons of Monarchy) 2010.02.23. 15:10:44

@no-night: Na ez aztán a rossz hír. Megint eltűnt gyerekkorom egy szerves része. Nem akarok káromkodni, pedig most nagyon is káromkodhatnékom támadt...

Azért az jó a rosszban, hogy a Vasúttörténeti Parkba került a vagon. De mi a pék faszának kell odapöttyenteni az amúgy klassz étkezőkocsi helyére egy SZIMPLA 2. OSZTÁLYÚ KOCSIT??? Mert már csak a sör megy!? O tempora, o mores...

respecta /01 2010.02.23. 18:47:06

@retro gastro: Szóval egy kollégámmal beszélgettünk a blogodról. Mondom neki, miről írsz...erre a kezembe nyomja egy áruházlánc következő heti számát.
Mit látnak szemeim...: pl. téli fagyi, klumplicukor, állatABC/vársorozat csoki, Bedeco kakaó, limó üdítőital por és hasonlók.
De a lényeg nekem: Medvecukor, "jellegzetes, bocskorszíjra emlékeztető formában"
Mindketten felnevettünk (felröhögtünk) és megyünk majd venniiii!
És tudod még mit?
Dianás cukorkát! Azért, mert anno azért vettünk suttyomban a barátnőmmel, hogy akkor most majd mi jól berúgunk, mint a felnőttek. Mert azt hallotta, hogy a berúgás milyen jó. :-D

respecta /01 2010.02.23. 18:52:26

Az Utasellátó csoki rolád egyszer volt kezemben. Naa, de milyen már, ha egy lány csupa csoki a masnis-habos ruhácskájában...
Pont ahogyan a posztban szó van róla. Pont úgy lehetett enni, így nekem maradt a tisztán tartó, általam igen kedvelt téli fagyi.

retro gastro 2010.02.23. 21:07:51

@no-night: Sajnos már régen jártam Miskolcon, de legközelebb arra járok, a restit nem hagyom ki. Amit írsz, az alapján vétek lenne!

respecta /01 2010.02.23. 21:24:55

@retro gastro: Igen! Biztosan elmegyek, mert a nevezett üzletben még nem jártam, legalább megnézem magamnak.+ egy aprót nosztalgiázni senkinek nem árt.
Eszembe jutott már, hogy anno e termékeket valódi örömmel tömtük magunkba. Mindenféle különleges allergia meg ilyen-olyan érzékenység, meg kalóriatáblázat figyelés, meg
jojo diéta és még ki tudja miféle kispisták rémének képe nélkül...
Lehet, hogy megnézem a Várak csokin az apró betűket...bár inkább befalom és keresem a régi ízt.
Igen, az ízre kíváncsibb vagyok!

tzi 2010.02.23. 21:40:10

@respecta /01: Remelem nem lovom le a bevasarlas poenjat:
cukor, kakaovaj, zsiros tejpor, kakaomassza, sovany tejpor, emulgealoszer (szojalecitin), aroma. Ez van a K mint Kenguru betuben :) Szerintem 20 eve is ez lehetett, es meg a rajz is tokugyanaz. Amit pedig vagy 10 eve nem lattam: NINCS semmifele kaloriatablazat, energiaakarmi, meg zsirelemzes. Csak a csoki :D

respecta /01 2010.02.23. 21:49:15

@shoviet: Nem hiszek én már ezeknek a kapitalistáknak! :-D
(napersze e jelen nick-nek sem)
Azt mondják a hírek, meg az életmód magazinok és tv adások (amiket persze még 1x sem láttam), hogy már ne együnk szinte semmit, mert mindennel csak mérgezzük magunkat.
Oszt mégis itten vagyunk vagy mi... :D

tzi 2010.02.23. 21:58:23

@respecta /01: naigen... kiskoromban kb. barmit megettem. Most iszom egy kis tejet, irany a retyo (ami persze meg veletlenul sem akadalyoz a mertektelen tej+termekfogyasztasban), allergias vagyok a szojara, meg kb. majdnem minden elore zacskozott zoldsegre. Utobbi jo moka etteremben meg hasonlo helyeken :D Ennyir arrol, milyen kurvaegeszseges ma, bezzeg regen, amikor az a soook, szornyu, nem higienikusan csomagolt kajat ettuk... no comment, nyomjak fel maguknak a tokegyenes halvanypink repajukat, meg az egyforma mereture novesztett kaposztaikat. Valahol igaz hogy mindennel mergezzuk magunkat, csak erre nem az a valasz hogy ehendoglunk, hanem hogy hatalmas furkosbotokkal kergetjuk korbe a farmon a sok kocsog genmanipulatort.

De azt mondta az anyukam, hogy foznivalo bukta marpedig volt, csaladi neven gôzönbukta (muszaj volt ekezetet is varazsolni :D).

respecta /01 2010.02.23. 22:16:09

@shoviet: Marad a gőzön bukta ennél a posztnál. :D
A "gőzönbukta" stimmel, valóban.

Én már régen nem foglalkozom a magyarázókkal, nem hallgatom a rémisztőket, mert én enni akarok. Nem csak enni szeretnék.
Élvezettel, örömmel táplálkozni. Mindent így kellene, nem igaz?!
Nekem még nincsenek tüneteim szerencsére. Eddig.

mezítlábasfellebbezés 2010.02.23. 22:18:30

Egy kérdés a retro-bevásárlóakcióhoz (megnéztem a linket): a hubi mióta retro? Krumplicukrot láttam ma a margit körúti matchban a pénztáraknál. Meg korfu szeletet, pez cukorkát ugyanott (adagoló nem volt).
@no-night: igen, utas csokinak hívják.
No, jóéjt mindenkinek!

tzi 2010.02.23. 22:20:04

@respecta /01: Jaja, mar en is belezavarodtam a ki mit hova irt kerdesbe :)

En sosem hallgattam oket :D Amikor eloszor lettek ilyen mindenfele allergiaim, es az orvos hosszasan sorolta hogy tulajdonkeppen mit nem ehetek, majd vegul a fott krumpli-rizs kombonal kotott ki, na akkor ugy dontottem hogy egy szep napon veszek majd egy farmot, meg ket tehenet, aztan csokolom a 21. szazad kezsitlabat. Addig meg tehetnek nekem egy szivesseget... szoval ne is hagyd magad, mert a vegen csak all az ember, forgatja a fejet, es nem erti mi tortent :D

respecta /01 2010.02.23. 22:40:53

@shoviet: Tejet tisztán nem iszom. Az iskolatej miatt utáltam meg.
Még ma is rémiszt az íze.

Nem tudom elképzelni, hogy mérjem /gramozzam az ételt nap, mint nap...
Remélem kitapasztaltad mi nem csap ki azonnal, mert nagyon nehéz lehet egyébként.
Muszáj az öröm, úgyhogy tessék hajtani a saját bocikért. :D

tzi 2010.02.23. 22:58:46

@respecta /01: Iskolatejjel mi baj van? Tok jo volt, meg a kakao is. A meggyhabrol-citromhabrol mar nem is szolok...

Nekem merlegem sincs, semmilyen, szoval ram nem szamithatnak. De egy kis gyomorrontast siman meger a sok jo tejes cucc. A muzoldsegeket nem tolom mert azokra brutal allergias vagyok, szoval abbol csufi szituk tudnak kisulni. Viszont baromijol megvagyok nelkuluk, nyilvan nem a zoldseggel van a baj, hanem a vegyszerrel, amivel tartositjak vagy mittomen mit csinalnak. Ugyanaz a zoldseg natur alapon nem bant, szoval azert jo ez igy. Kevesebb mereg :D

respecta /01 2010.02.23. 23:35:17

@shoviet: Ne is emlegessük a tejet...Az iskolai kakaóval semmi gondom nem volt.
Végül is, akkor bio ételekkel rendben lehetsz, ami jó!
Azokat meg kell keményen fizetni, ami nem jó. Ellenben muszáj.
Ahogyan aludnunk is. Jó éjt!

Nefernefernefer 2010.04.09. 10:51:48

Komolyan, egyre hálásabb vagyok ezért a blogért. Gyerekkorom egyik legmeghatározóbb és legizgalmasabb édességéről beszélünk!!! Mi csak DESSZERT-nek hívtuk, mert nem ismertük az igazi nevét. Apukám, ha olyna helyen járt, ahol ilyet kapni lehetett, mindig hozott nekem. Nagy volt, színes papíros és finom. Nem is tudtam, hogy lehet kapni, de innentől árgus szemekkel fogom figyelni az édesség polcokat!

realcowboy · www.pknranch.hu 2011.01.28. 12:56:55

emlékeimben szerepel egy Vörösmarty kocka nevű celofános édesség szintén. hasonló jellegű a csoki roládhoz, én szerettem. szerintem az is utasellátós cucc volt.

Bogika78 2016.05.11. 23:58:13

Imádtam ezt az utasellátós roládot, máig számban az íze, egyik kedvenc gyerekkori édességem!!! De emellett a vonaton volt egy másik finomság: olyan csonkakúp alakú desszertek, mint egy nagy bonbon, ezüstpapírban, és valami finom krém volt benne. Úgy rémlik, városneveket viselt, és többféle volt: Borsodra emlékszem, de tuti hogy másfélék is felbukkantak. Megvan valakinek…? És volt valami Komáromi desszert is, ami meg szintén ezüstpapírban volt, de nem csoki, hanem csokibevonatú piskótalapok közt töltelékkel, szóval olyan volt, mint egy süti (a maiak közül a Szamos kocka ilyesmi, csak ez a Komáromi nagyobb volt, és talán citromos). Rémlik esetleg nektek?

hatamata 2020.06.10. 13:36:11

@Yarner: Ez nem csoki rolád, helyesen csoki roló! (Egy volt Utasellátós cukrász)

hatamata 2020.06.10. 13:39:23

@Haynau (Sons of Monarchy): @Yarner: Nagyon nem. Volt benne is kókusz nem kevés, és még sok más is.(Utasellátó termelőben dolgoztam)

hatamata 2020.06.10. 13:40:47

Már cím is rossz! Ez csoki roló, a rolád az más! A kókuszos is roló.
süti beállítások módosítása